Hoe we dat doen? Dat legt adviseur geluid Erik Olink graag uit.
“Geluid heeft een groot effect op de gezondheid”, begint Erik. “Langdurige geluidsoverlast zorgt voor chronische stress, een verhoogde bloeddruk en een kortere levensverwachting. Daarom is het heel belangrijk dat we daar zorgvuldig mee omgaan. Voordat we de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel gaan verbreden, doen we dus eerst een studie naar de verwachte geluidstoename. Hoeveel extra geluid gaat de weg straks produceren? En hoe zorgen we ervoor dat de hoeveelheid geluid in de omliggende woningen niet toeneemt? Dat onderzoeken we.”
Niet meten, maar berekenen
Rijkswaterstaat berekent het geluid en toetst dat aan de wettelijke geluidsnorm. Het geluidsniveau wordt niet ter plekke gemeten, omdat de hoeveelheid geluid die een weg produceert sterk wisselt, afhankelijk van de drukte, het tijdstip en het weer. Bovendien geeft een meting van vandaag geen beeld van het verwachte niveau in de toekomst. In plaats daarvan wordt er een fysisch model op losgelaten. Erik: “Een berekening op basis van modellen geeft een betrouwbaar inzicht in de situatie nu en in de toekomst.”
Veel variabelen
Bij het opstellen van zo’n model zijn veel variabelen betrokken. Het ontwerp van de weg, het soort wegdek, de omgeving, de emissiegegevens van voertuigen en de verwachte hoeveelheid verkeer zijn allemaal factoren die meegenomen worden. “Als we niets doen, gaan snelwegen steeds meer geluid maken. Omdat het steeds drukker op de weg wordt én omdat we steeds meer elektrisch zijn gaan rijden. De banden van elektrische auto’s maken namelijk meer geluid, omdat ze vaak breder zijn om het hogere gewicht van de auto’s te dragen. In de bebouwde kom zijn ze stiller door de stille motor, maar boven de 70 kilometer per uur overheerst het geluid van de banden en maken ze dus meer geluid.” legt Erik uit.
Eind 2025
Het onderzoek naar het geluidseffect van de verbrede A20 loopt momenteel. De uitkomsten worden eind 2025 verwacht. Op basis van de uitkomsten kunnen er verschillende maatregelen genomen worden, legt Erik uit. “Stiller asfalt en geluidsschermen bijvoorbeeld. Als dat niet genoeg helpt, kunnen we ook de woningen van omwonenden extra gaan isoleren, zodat er in hun woningen geen sprake is van een toename. Daarin proberen we te doen wat nodig is, zodat iedereen prettig kan blijven wonen. Het uitgangspunt is om niet boven het huidige geluidsniveau van dit stukje A20 uit te komen.”