Aanleiding, doel en scope
De A20 vervult een cruciale rol voor de bereikbaarheid van Rotterdam (Haven), Greenport, Westland-Oostland en Greenport Boskoop, en als verbinding tussen Utrecht en Rotterdam. Het deel van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda is een grote bottleneck voor het verkeer. Dit weggedeelte is het enige deel van de A20 dat uit 2x2 rijstroken bestaat. De rest van het tracé heeft 2x3 rijstroken. In beide richtingen staan dagelijks files en er gebeuren veel ongevallen.
Door de groei van het verkeer worden de problemen rond de doorstroming en de verkeersveiligheid steeds groter. Het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda pakt deze problemen aan. Het projectgebied is het traject van de A20 vanaf de aansluiting Nieuwerkerk aan den IJssel (km 41,5) tot aan de A12-afslag Gouda (km 29,3). Dit traject heeft een lengte van circa 10 kilometer. De aansluitingen met onderliggende infrastructuur en van de A20 op de A12 vallen binnen het project, inclusief het Gouwe-aquaduct. Uitgangspunt is dat het Gouwe-aquaduct niet groter wordt gemaakt.
