Aanleiding, doel en scope
De A20 is een van de oudste snelwegen van Nederland. Het deel tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. De snelweg staat al jaren in de file-top 10 en er gebeuren veel ongevallen. In samenwerking met bestuurlijke partners verbetert Rijkswaterstaat daarom de doorstroming en verkeersveiligheid.
Onveilig en druk
Dit deel van de A20 ligt midden in de Randstad, maar heeft in beide richtingen twee rijstroken. De omringende delen van de A20 zijn al vernieuwd en verbreed. Daardoor varieert het aantal rijstroken. De rijstroken zijn daarnaast smaller dan de Nederlandse standaardbreedte van 3,50 meter. Al met al zorgt dit voor een onveilige situatie. Daarnaast staan er bijna dagelijks files. Ook is sluipverkeer over de parallelwegen een groot probleem. En het wegverkeer neemt de komende jaren alleen maar toe. Daarom gaan we de snelweg verbreden.
De beste oplossing
Het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming is hoofddoel van dit project. Er zijn diverse manieren om dit te doen. We kijken ook naar de impact op het gebied als geheel: wat past het beste in het landschap? Daarnaast spelen de kosten een rol. Door de hoge kosten is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het Gouwe-aquaduct te verbreden of de snelweg ondergronds te maken. Na een zorgvuldig proces komt hier het voorkeursalternatief uit.
In één keer grondig
We pakken het in één keer grondig aan. We voegen in beide richtingen een rijstrook toe, verbreden de bestaande rijstroken en vervangen de Groene Brug uit 1938. We doen nu al onderzoeken zodat we later niet voor verrassingen komen te staan. We doen er alles aan om het proces zo snel mogelijk te doorlopen. Het is goedkoper om alles tegelijk aan te pakken. Er is bovendien op deze manier maar één keer hinder door werkzaamheden. Zo maken we de A20 weer toekomstbestendig. En bereiken weggebruikers soepel en veilig hun bestemming.
De A20 vervult een cruciale rol voor de bereikbaarheid van Rotterdam (Haven), Greenport, Westland-Oostland en Greenport Boskoop, en als verbinding tussen Utrecht en Rotterdam. Het deel van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda is een grote bottleneck voor het verkeer. In beide richtingen staan dagelijks files en er gebeuren veel ongevallen.
Projectgebied
Het projectgebied is het traject van de A20 vanaf de aansluiting Nieuwerkerk aan den IJssel (km 41,5) tot aan de A12-afslag Gouda (km 29,3). Dit traject heeft een lengte van circa 10 kilometer. De aansluitingen met onderliggende infrastructuur en van de A20 op de A12 vallen binnen het project, inclusief het Gouwe-aquaduct.