Waarom is het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda nodig? De A20 is een van de oudste snelwegen van Nederland. Het deel tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. De snelweg staat al jaren in de file-top 10 en er gebeuren veel ongevallen. In samenwerking met bestuurlijke partners verbetert Rijkswaterstaat daarom de doorstroming en verkeersveiligheid.
Over welk deel van de A20 gaat het? Het projectgebied is het traject van de A20 vanaf de aansluiting Nieuwerkerk aan den IJssel (km 41,5) tot aan de A12-afslag Gouda (km 29,3) in beide richtingen. Dit traject heeft een lengte van circa 10 kilometer. De aansluitingen met onderliggende infrastructuur en die van de A20 op de A12 vallen binnen het project. Ook valt het Gouwe-aquaduct in het projectgebied, maar het aquaduct wordt niet vergroot.
Wat is het geoptimaliseerde Voorkeursalternatief? In 2017 is door de minister van Infrastructuur en Milieu een startbeslissing genomen. Met deze beslissing is een Verkenning naar de knelpunten op de A20 gestart. Deze Verkenning had als doel mogelijke oplossingen te onderzoeken om de doorstroming en verkeersveiligheid op de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda te verbeteren.
In het kader van deze Verkenning is een drietal alternatieven onderzocht. Ook de kosten en de baten van de drie alternatieven zijn in beeld gebracht. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2019 uit de drie onderzochte alternatieven het Voorkeursalternatief (VKA) gekozen.
Tijdens de uitwerking van het Voorkeursalternatief is gebleken dat optimalisatie van dit alternatief noodzakelijk is. Omdat in de optimalisaties een uitbreiding van de bestaande snelweg met meer dan één rijstrook wordt voorgesteld is het opnieuw doorlopen van de Verkenning een wettelijk vereiste procedurele stap.
Wat houden de optimalisaties in? Het Voorkeursalternatief moet vanwege nieuwe verkeercijfers worden geoptimaliseerd. Dat bleek tijdens de uitwerking van het Voorkeursalternatief uit 2019.
Deze optimalisaties zijn:
- het omvormen van de huidige spitsstrook op de A12 vanuit Utrecht naar Gouda/Den Haag tot een volwaardige rijstrook; - deze rijstrook als 3e rijstrook doortrekken naar Rotterdam, waardoor: - in de richting van Den Haag 2 rijstroken beschikbaar zullen zijn (in plaats van de huidige 2 rijstroken en een spitsstrook); - in de richting van Rotterdam 3 rijstroken beschikbaar komen (in plaats van de huidige 2 rijstroken); - de 3e rijstrook start vóór het Gouwe-aquaduct. - het toepassen van een weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel in beide richtingen.
Deze optimalisaties gaat Rijkswaterstaat nu verder onderzoeken. Op basis van de uitkomst van deze onderzoeken neemt de minister een besluit over de oplossing voor de A20. Dit besluit heet formeel een Voorkeursbeslissing. Ter onderbouwing van de Voorkeursbeslissing worden effectstudies uitgevoerd. Deze studies geven inzicht in de effecten van de verschillende oplossingen. De resultaten van deze studies worden vastgelegd in een plan-milieueffectrapport (PlanMER). De Voorkeursbeslissing wordt vervolgens verder uitgewerkt in de planuitwerkingsfase.
Wat gebeurt er tijdens de Planuitwerking? In deze fase werkt het project het Voorkeursalternatief verder uit en onderzoekt dit tot in detail. De resultaten van de onderzoeken nemen we eerst op in een ontwerp projectbesluit (OPB) en later in een projectbesluit (PB) inclusief het bijbehorende Milieueffectrapport (MER).
Waar vind ik informatie over het project? Op de projectwebsite vindt u informatie over het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda. U vindt hier onder andere projectdocumenten, nieuwsbrieven en de antwoorden op veel gestelde vragen. In de participatiemodule op de projectwebsite kunt u vragen stellen, suggesties doen of aandachtspunten aandragen. Wilt u een zienswijze indienen? Ga dan naar Platform Participatie. We communiceren ook geregeld over het project A20 via onze digitale nieuwsbrief en huis-aan-huisbladen. Meld u aan voor de nieuwsbrief via de blauwe knop op onze homepage.
Wat is de planning van het project?
Het project heeft de onderstaande planning: In 2025: Ontwerp Voorkeursbeslissing (OVB) inclusief Plan-MER. In 2026: Voorkeursbeslissing (VB). In 2027 is het Ontwerpprojectbesluit (OPB) klaar. Tot 2028: bereiden we de uitvoering van het project voor. In 2028 is het Projectbesluit (PB) klaar. In 2028 vragen we de markt wie het project zou willen uitvoeren. In 2029 kiezen we de partij die het project gaat uitvoeren. In 2030 starten we de uitvoering van het werk. In 2032 is het werk gereed. Deze planning kan nog wijzigen.
Wat gebeurt er tijdens de Planuitwerkingsfase? In deze fase werken we het Voorkeursalternatief verder uit en onderzoeken we het in detail. De resultaten van het onderzoek nemen we eerst op in een
Ontwerpprojectbesluit (OPB) en later in een Projectbesluit (PB), samen met het Milieueffectrapport (MER). Het MER brengt de gevolgen van het Voorkeursalternatief in kaart voor onder andere luchtkwaliteit, verkeersveiligheid, geluidsniveau en natuur. De voorbereiding van de realisatie doen we in dit project tegelijkertijd met de Planuitwerking. Dat scheelt tijd, want als het Projectbesluit is genomen kan Rijkswaterstaat de opdracht zo sneller verlenen aan een opdrachtnemer.
Geldt de Omgevingswet voor dit project? De Omgevingswet is sinds 1 januari 2024 in werking getreden. Dat betekent dat de Omgevingswet inderdaad geldt voor het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda. Het gevolg is dat er geen (Ontwerp-)Tracébesluit ((O)TB)komt, maar een (Ontwerp-)Projectbesluit ((O)PB). Voor zowel het verloop van de inspraakprocedure als inhoudelijk zit er weinig verschil tussen een Tracébesluit of Projectbesluit.
Wat verandert er voor het project door de Omgevingswet? Weinig, doordat wij grotendeels al werken volgens de nieuwe wet. De Omgevingswet voegt vooral allerlei bestaande wet- en regelgeving samen. Wel anders is bijvoorbeeld dat er per 1 januari 2024 meer regels zijn voor participatie: het betrekken van omwonenden en stakeholders bij het project. Daarnaast verandert de procedure voor grondverwerving van de voor het project benodigde gronden, waardoor die procedure iets langer wordt.
Doen jullie onderzoek naar oorlogsresten in de bodem? Op dit moment wordt er uitgebreid onderzoek gedaan naar oorlogsresten uit de Tweede Wereldoorlog. Eerst is er bureau onderzoek en oppervlaktedetectie-onderzoeken gedaan. Aan de hand van de resultaten zijn verdachte objecten (stukken metaal) benaderd. Hierbij zijn twee 500 ponders (bommen) gevonden die geruimd gaan worden. Meer informatie hierover is te vinden op https://www.zuidplas.nl/info-bomruiming. Ook is op enkele plekken diepte-detectie uitgevoerd. De komende maanden worden nog meer gebieden met dieptedetectie onderzocht en afhankelijk van situatie wordt bepaald wat de vervolgstappen dan zijn.
Waarom komt er een vierde rijstrook tussen Moordrecht en Nieuwerkerk? Tussen de knooppunten Moordrecht en Nieuwerkerk wordt in beide richtingen een weefvak gemaakt. Dit is een combinatie van een in- en uitvoegstrook langs de 2x3 rijstroken. In de richting van Moordrecht naar Nieuwerkerk stroomt het invoegend verkeer op de A20 zo beter door. In de richting van Nieuwerkerk naar Moordrecht stroomt het uitvoegend verkeer ter hoogte van Moordrecht beter door, én voorkomen we filevorming bij de aansluiting naar Nieuwerkerk.
Wat is er in het voorgestelde Voorkeursalternatief anders ten opzichte van het Voorkeursalternatief uit 2019? We hebben twee aanpassingen bedacht. De eerste is een extra rijstrook tussen Moordrecht en Nieuwerkerk. Tussen Moordrecht en Nieuwerkerk maken in- en uitvoegers in beide richtingen gebruik van een nieuwe weefstrook, naast de extra rijstrook. In de richting van Moordrecht naar Nieuwerkerk stroomt het invoegend verkeer op de A20 daardoor beter door. In de richting van Nieuwerkerk naar Moordrecht stroomt het uitvoegend verkeer ter hoogte van Moordrecht beter door, én voorkomen we hiermee filevorming bij de aansluiting naar Nieuwerkerk.
De tweede aanpassing is dat er in het Gouwe-Aquaduct drie rijstroken komen naar Rotterdam en twee naar Den Haag. De belangrijkste reden is dat er meer verkeer naar Rotterdam is. Daardoor staat het verkeer richting de A20 geregeld stil, en rijdt het richting de A12 beter door. Met deze aanpassing blijven beide richtingen soepel doorrijden. Eerst begonnen de drie rijstroken pas na de onderdoorgang bij de A12. Nu komt er dus al in het Gouwe Aquaduct een derde rijstrook. Hiermee proberen we de snelheidsverschillen in het Aquaduct te beperken.
Waarom geen tunnel? Is dat niet veel goedkoper? Het aanleggen van een tunnel brengt juist hoge kosten met zich mee. Daarvoor is het beschikbare budget van het Rijk en de provincie niet genoeg. De nadelen van een tunnel wegen binnen dit project naar onze inschatting niet op tegen de voordelen.
Waarom wordt er niet meer ingezet op openbaar vervoer om de verkeersproblemen op te lossen? De minister van Infrastructuur en Waterstaat sprak met de regionaal bestuurlijke partners af om de bereikbaarheid te verbeteren met ‘Aanvullende bereikbaarheidsmaatregelen’ (ABM). Zuid- Holland Bereikbaar studeert daarvoor op een pakket maatregelen. Daarbij kijken zij ook of weggebruikers gestimuleerd kunnen worden om meer gebruik te maken van openbaar vervoer.
Daarom daagt Zuid-Holland Bereikbaar reizigers uit om mee te doen aan de Slim Reizen Challenge! Deze actie is speciaal opgezet voor reizigers rondom de A20. Hoe doe je mee? Door gebruik te maken van de beloningsapp Dumoco+ verdien je punten door thuis te werken of door flexibeler, duurzamer of actiever te reizen. Met deze punten spaar je voor mooie kortingen, cadeaubonnen of donaties aan (lokale) goede doelen. Je spaart de punten door bijvoorbeeld met het OV te gaan reizen, meer te gaan fietsen, buiten de spits met de auto te reizen, te carpoolen of thuis te gaan werken.
Download de gratis Dumoco+ app voor Apple of Android en schrijf je in!
Wat wordt er gedaan om de hinder voor de omgeving te beperken tijdens de werkzaamheden aan de A20? Bij de werkzaamheden voor de aanpassing van de A20 is hinder voor de omgeving helaas niet uit te sluiten. In latere fases zoeken wij over mogelijke hinder contact de omgeving en de betrokken overheden. In de realisatiefase wordt rekening gehouden met de effecten van werkzaamheden op de omgeving. Onder andere trillingen, zettingen en verkeershinder krijgen dan de aandacht. Waar nodig geven we hiervoor regels en randvoorwaarden aan de opdrachtnemer voor de realisatiefase. Hinder wat betreft de bereikbaarheid is overigens een blijvend aandachtspunt binnen het project. Onder andere met een mobiliteitsaanpak in samenwerking met provincie, gemeenten en Zuid-Holland Bereikbaar pakken we dit nu al aan en zorgen we ervoor dat vooruitlopend op de realisatiefase de capaciteit van de bestaande A20 zo maximaal mogelijk kan worden benut.
Zuid-Holland Bereikbaar daagt reizigers uit om mee te doen aan de Slim Reizen Challenge! Deze actie is speciaal opgezet voor reizigers rondom de A20. Hoe doe je mee? Door gebruik te maken van de beloningsapp Dumoco+ verdien je punten door thuis te werken of door flexibeler, duurzamer of actiever te reizen. Download de gratis Dumoco+ app voor Apple of Android en schrijf je in!
Hoe word ik betrokken bij het project? Verschillende partijen en personen hebben een belang bij de werkzaamheden binnen het project. Bijvoorbeeld mensen die in de omgeving van het project wonen, bedrijven die de A20/A12 en/of nabijgelegen infrastructuur gebruiken, belangenorganisaties en overheidspartijen (gemeenten, hoogheemraadschappen en provincie Zuid-Holland). Het project betrekt al deze groepen op een manier die past bij hun rol en belang. Meer informatie over de manier waarop wij dit doen, vindt u in het Participatieplan op onze website.
Welke mogelijkheden voor inspraak heb ik? Ook de komende jaren krijgen belanghebbenden gelegenheid tot inspraak. In 2025 leggen we de ontwerp-Voorkeursbeslissing en het planMER ter inzage. Daarop kan iedereen een zienswijze indienen. We leggen vervolgens het Ontwerp-projectbesluit en het Project-MER ter inzage. Ook hiervoor geldt dat iedereen een zienswijze kan indienen.
We informeren u via diverse kanalen (deze projectwebsite, de digitale nieuwsbrief en huis-aan-huisbladen) over wanneer u een zienswijze kunt indienen en binnen welke termijn dit moet gebeuren. Een zienswijze indienen kan zowel digitaal, schriftelijk als mondeling. Rijkswaterstaat geeft op alle zienswijzen een formele, schriftelijke reactie.
De zienswijzen en de antwoorden hierop bundelt Rijkswaterstaat in een zogenoemde Nota van antwoord. Rijkswaterstaat publiceert deze Nota wanneer er een Voorkeursbelissing is genomen dan wel Projectbesluit is vastgesteld. Tegen het definitieve Projectbesluit kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Op de website Platform Participatie vindt u meer informatie over het besluit waarop u op dit moment een zienswijze kunt indienen.Er komt een ontwerp voorkeursbeslissing waarop iedereen een zienswijze kan indienen: A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda | Platform Participatie. Tegen de voorkeursbeslissing is geen beroep mogelijk.
Wanneer en hoe kan ik in beroep? U kunt in beroep als het Projectbesluit (PB) is vastgesteld. Een beroep dient u in bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Op welke wijze wordt er rekening gehouden met het milieu? Het milieueffectrapport (MER) brengt de milieueffecten van de geplande maatregelen van het project in kaart. Het doel is om het milieu een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming over het project. Per maatregel geven we aan wat naar verwachting het effect is op het milieu. We wegen het MER mee wanneer we besluiten of geplande maatregelen wel of niet moeten doorgaan. Ook bekijken we hoe we eventuele negatieve effecten op de omgeving kunnen verminderen door aanvullende maatregelen, zoals geluidsschermen.
Om tot een Voorkeursalternatief te komen, bekijken we de milieueffecten van de verschillende alternatieven. Dat leidt tot een Plan-MER en een Voorkeursbeslissing. Bij het opstellen van het Projectbesluit kijken we vervolgens meer in detail naar de milieueffecten van het uitgewerkte Voorkeursalternatief. Die onderzoeksresultaten leggen we vast in een Project-MER.
In 2023 is onderzoek uitgevoerd naar aanwezige (beschermde) natuurwaarden. Het definitief ontwerp wordt getoetst aan deze (beschermde) natuurwaarden, zodat inzichtelijk wordt wat het effect van het project daarop zal zijn. Als er uit de onderzoeken een negatief effect komt, proberen we in eerste instantie maatregelen te treffen om die effecten te voorkomen. Bijvoorbeeld een aanpassing in het ontwerp of bouwmethode. Als dat niet lukt, proberen we de effecten zo veel mogelijk te verzachten. Als ook dat niet voldoende lukt, compenseren we het negatieve effect elders. Bijvoorbeeld door ergens anders een nieuw natuurgebied in te richten of een leefgebied voor bepaalde soort te creëren. Deze stappen zijn niet vrijblijvend, maar zijn een wettelijke verplichting.
Wat betekent de stikstofdiscussie voor het project? Op dit moment weten we nog niet welke stikstofeffecten het project heeft. In de Planuitwerking zal het ingenieursbureau onderzoek doen naar de effecten van het project wat betreft stikstof, waarbij we aansluiten bij de actuele wetgeving en rechterlijke uitspraken.
Wat gebeurt er aan geluidhinder rond de A20? Tijdens de planuitwerking van het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda stelde Rijkswaterstaat een saneringsplan op in het kader van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) Stiller asfalt en geluidswerende voorzieningen worden meegenomen in het project. Deze twee maatregelen nemen we qua ontwerp en uitvoering in één keer mee met eventuele extra projectmaatregelen. De gevelisolatiemaatregelen aan woningen binnen het projectgebied worden wel door het MJPG uitgevoerd.
Voordat we de A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel gaan verbreden, doen we eerst een studie naar de verwachte geluidstoename. Rijkswaterstaat berekent het geluid en toetst dat aan de wettelijke geluidsnorm. Het onderzoek naar het geluidseffect van de verbrede A20 loopt momenteel. Op basis van de uitkomsten kunnen er verschillende maatregelen genomen worden, zoals bijvoorbeeld stiller asfalt en geluidsschermen. Mocht dat niet genoeg helpen, dan kunnen ook de woningen van omwonenden extra worden geïsoleerd, zodat er in hun woningen geen sprake is van een toename.
Welke hinder kunnen we verwachten en hoe lang duurt die hinder? Welke compensatieregelingen kunnen we verwachten? Over de te verwachten hinder kunnen we op dit moment nog niets concreets zeggen. Op dit moment is er nog niets bekend over compensatieregelingen. Er is nog geen planning voor de uitvoering van het project. De werkzaamheden om de weguitbreiding te realiseren en de Groene Brug te vervangen duren waarschijnlijk enkele jaren. Dat gaat ongetwijfeld gepaard met overlast voor weggebruikers.
Daarom investeren we in deze fase al, samen met de regiopartijen, in Aanvullende Bereikbaarheids Maatregelen (ABM). Daarmee stimuleren we weggebruikers om andere vormen van vervoer te kiezen (zoals reizen met de fiets of trein, de spits mijden of indien mogelijk thuiswerken). Dat geeft meer ruimte op de weg voor weggebruikers die geen andere keuze hebben. We hopen zo een welwillende ‘community’ op te bouwen, zodat we de overlast tijdens de uitvoering kunnen beperken. Doe mee met de Slim Reizen Challenge en download de gratis Dumoco+ app voor Apple of Android en schrijf je in.
SCHADE
Welke bomen worden gekapt? En hoe wordt dit gecompenseerd? Zodra het ontwerp definitief is, wordt duidelijk welke bomen gekapt moeten worden. Tijdens het ontwerpproces wordt rekening gehouden met ruimte voor nieuwe bomen. Het aantal bomen dat we moeten kappen, plaatsen we ook terug. Het is mogelijk dat niet alle te compenseren bomen terugkomen in het ontwerp. Dan zoeken we samen met omgevingspartijen een andere locatie.
Wat zijn de ecologische gevolgen? In 2023 is onderzoek uitgevoerd naar aanwezige (beschermde) natuurwaarden. Het definitief ontwerp wordt getoetst aan deze (beschermde) natuurwaarden, zodat inzichtelijk wordt wat het effect van het project daarop zal zijn. Negatieve effecten zullen we zoveel mogelijk verminderen of compenseren. We houden ons ook aan de Kaderrichtlijn Water en doen onderzoek naar de effecten van de snelwegverbreding op de kwaliteit van het grondwater en oppervlaktewater.
Hoe neem ik contact op met het projectteam? U kunt een e-mail sturen naar a20NKGplanuitwerking@rws.nl. U kunt ook bellen naar de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 – 8002. Pers kan zich richten tot wnz-perszaken@rws.nl of 088 – 7970566.
Wordt er ook ’s avonds en ’s nachts gewerkt? Rijkswaterstaat streeft ernaar de werkzaamheden aan de A20 zoveel mogelijk overdag uit te voeren. Om de hinder voor weggebruikers te beperken, werken we bij wegafsluitingen ook ’s avonds en ’s nachts.
Waar kan ik terecht met extra vragen over het project en de onderzoeken die plaatsvinden? U kunt al uw vragen stellen bij de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat via 0800-8002 of per e-mail.
Ik heb schade door de onderzoeken/werkzaamheden, wie kan ik daarvoor benaderen?U kunt uw schade melden bij 0800-8002. Wij zorgen ervoor dat uw melding bij de juiste persoon terechtkomt.
Hoe moet ik mij opstellen tijdens de onderzoeken/werkzaamheden? We vragen u voor uw en onze veiligheid om tijdens de werkzaamheden een veilige afstand te houden tot onze medewerkers en hun materieel. Heeft u vragen aan een medewerker? Wacht dan tot hij of zij naar u toekomt. U kunt onze medewerkers herkennen aan het veiligheidshesje of de veiligheidsjas die ze dragen.
Hoe kan ik contact opnemen met het projectteam? Via de knop ‘Contact’ rechtsboven op deze projectwebsite kunt u contact opnemen met het projectteam A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.