Het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda bevindt zich in de Planuitwerkingsfase. In deze fase werkt het project het Voorkeursalternatief dat uit de Verkenningsfase kwam verder uit en onderzoekt het in detail. De resultaten van de onderzoeken worden eerst opgenomen in een Ontwerptracébesluit (OTB) en later in een Tracébesluit (TB), met het bijbehorende Milieueffectrapport (MER). Het Milieueffectrapport brengt in kaart wat de gevolgen van het Voorkeursalternatief zijn voor onder andere natuur, luchtkwaliteit, geluid en de verkeersveiligheid.
Aanpak geluidshinder
Op basis van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) wordt parallel aan de Planuitwerking een Saneringsplan opgesteld en wordt een Saneringsbesluit genomen. Rijkswaterstaat pakt met het MJPG bestaande geluidshinder bij woningen aan. In het gebied gaat rondom de A20 de aandacht onder andere uit naar de wijken Mossen en Kruiden in Nieuwerkerk aan den IJssel en de locatie Maria’s Hoeve in Moordrecht. Meer informatie over het MJPG kunt u vinden op www.rijkswaterstaat.nl/mjpg.
Goede afstemming vindt plaats tussen het MJPG-spoor en het A20-project, waarbij wordt gekeken of de MJPG-geluidsmaatregelen (deels) door het project kunnen worden gerealiseerd. Op die manier zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat weggebruikers en omwonenden zo weinig mogelijk hinder ervaren van de werkzaamheden.
Voorbereiding realisatie
Bij het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda vindt de voorbereiding van de realisatie tegelijkertijd plaats met de Planuitwerking. Onderdelen daarvan zijn het mogelijk verplaatsen van kabels en leidingen, het aankopen van vastgoed en het opstellen van de uitvraag voor de opdrachtnemer die de A20 zal verbreden. Met het tijdig afronden van de voorbereiding realisatie kan Rijkswaterstaat de opdracht snel na het onherroepelijk Tracébesluit verlenen aan een opdrachtnemer.
De planning van het MJPG-spoor en het project is als volgt:
- Voorbereiding realisatie: 2019-2024
- Ontwerp Saneringsbesluit (OSB) voor aanpak geluidshinder gereed: Medio 2021
- Saneringsbesluit (SB) voor aanpak geluidshinder genomen: Eind 2021
- Ontwerptracébesluit (OTB) gereed: 2023
- Tracébesluit (TB) gereed: 2024
- Marktbenadering voor de opdracht realisatie: 2024
- Gunning van de opdracht realisatie: 2025
- Openstelling weg: Eind 2028
Opmerking: De planning wordt, in samenspraak met het ingenieursbureau voor de planuitwerking, geactualiseerd (medio 2021).