Nieuwe Voorkeursbeslissing
Het Voorkeursalternatief moet vanwege nieuwe verkeercijfers worden geoptimaliseerd. Dat bleek tijdens de uitwerking van het Voorkeursalternatief uit 2019.
Deze optimalisaties zijn:
- het omvormen van de huidige spitsstrook op de A12 vanuit Utrecht naar Gouda/Den Haag tot een volwaardige rijstrook;
- deze rijstrook als 3e rijstrook doortrekken naar Rotterdam, waardoor:
- in de richting van Den Haag 2 rijstroken beschikbaar zullen zijn (in plaats van de huidige 2 rijstroken en een spitsstrook);
- in de richting van Rotterdam 3 rijstroken beschikbaar komen (in plaats van de huidige 2 rijstroken);
- de 3e rijstrook start vóór het Gouwe-aquaduct.
- het toepassen van een weefvak (naast de 2x3 rijstroken) tussen de aansluitingen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel in beide richtingen.
Deze optimalisaties gaan we nu verder onderzoeken. Op basis van de uitkomst van deze onderzoeken neemt de minister een besluit over de oplossing voor de A20. Dit besluit heet formeel een Voorkeursbeslissing. Ter onderbouwing van de Voorkeursbeslissing worden effectstudies uitgevoerd. Deze studies geven inzicht in de effecten van de verschillende oplossingen. De resultaten van deze studies worden vastge legd in een plan-milieueffectrapport (PlanMER).
De Voorkeursbeslissing wordt vervolgens verder uitgewerkt in de planuitwerkingsfase.
Wat gebeurt er tijdens de planuitwerking?
In deze fase werkt het project het Voorkeursalternatief uit de verkenningsfase verder uit en onderzoekt dit tot in detail. De resultaten van de onderzoeken nemen we eerst op in een Ontwerpprojectbesluit (OPB) en later in een Projectbesluit (PB). Dit doen we samen met het bijbehorende Milieueffectrapport (MER).
Bij het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda vindt de voorbereiding van de realisatie plaats tijdens de planuitwerking. Zo kan de schop na het afronden van de planuitwerking snel in de grond