Tim Wille is projectleider A20 bij Zuid-Holland Bereikbaar, een samenwerkingsverband tussen verschillende overheden en infrabeheerders in de provincie. ‘Het duurt nog wel even voordat de verbreding is gerealiseerd en er dus een betere doorstroming komt op de A20’, stelt Wille. ‘Daarom kregen wij van Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en omliggende gemeenten de opdracht om te kijken hoe we de weggebruikers en de omgeving alvast wat verlichting kunnen geven.’
Integrale aanpak
Stap 1: een integrale corridoraanpak. ‘Daarbij kijken we niet alleen naar de weg zelf, maar bijvoorbeeld ook naar het onderliggende wegennet, de fietsinfrastructuur en het ov-netwerk’, geeft Wille aan. ‘En dan heb je nog het onderscheid tussen bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer. In een integrale corridoraanpak komen al deze zaken terug. Hoe kunnen we mensen bewegen tot slimmer en duurzamer reisgedrag?’
Reisalternatieven
Om goed antwoord te kunnen geven op bovenstaande vraag, onderzocht Zuid-Holland Bereikbaar de behoeften en knelpunten van reizigers die door het A20-projectgebied reizen. Wille: ‘We keken onder andere naar het reismotief. Komen mensen hier met name voor hun werk, of juist meer om sociale of recreatieve redenen? Daaraan kunnen we reisalternatieven verbinden. Iemand die voor werk elke dag van Utrecht naar Capelle aan den IJssel rijdt, zou bijvoorbeeld prima de trein kunnen pakken. Werkgevers kunnen ook een rol spelen in duurzamer reisgedrag, bijvoorbeeld met een goed fietsplan.’
Capaciteit, motivatie en gelegenheid
‘Handelingsperspectief is erg belangrijk’, vervolgt Wille. ‘Mensen hebben 3 dingen nodig: capaciteit, motivatie en de gelegenheid. Is reizen met de trein bijvoorbeeld een mogelijk alternatief? Dan heb je qua capaciteit een treinabonnement nodig en moet je in de gelegenheid zijn een trein te pakken die aansluit op jouw werktijden. Zo zijn mensen in ieder geval in staat om een duurzamere keuze te maken, mits de motivatie er is natuurlijk. De verstokte automobilist is dan ook niet onze primaire doelgroep.’
Beloningen en challenges
De Dumoco+-app heeft een belangrijk aandeel in het creëren van bewustwording bij de reiziger. Inmiddels is deze al 2.000 keer gedownload. Door middel van ritregistraties kunnen appgebruikers beloningen verdienen voor elke duurzame reis, zoals tegoed bij bol.com of korting in de webshop van een lokale bakker. Verdiende punten omzetten in een donatie aan een goed doel is ook mogelijk. ‘Via social media-campagnes proberen we het aantal appgebruikers verder te vergroten’, vertelt Wille. ‘En wanneer je als gebruiker iemand aandraagt, verdien je extra punten.’
Naast de inzet van social media kunnen ook gemeenten en werkgevers duurzaam reisgedrag extra stimuleren. ‘Zo organiseren we vanaf oktober een bedrijvenchallenge’, aldus Wille. ‘Welke werkgever vertoont het duurzaamste reisgedrag? Scholen kunnen ook een challenge organiseren. We hopen dat ouders hun kinderen dan wat vaker met de fiets of aan de hand naar school brengen, in plaats van met de auto. Met dit soort acties hopen we dichter bij de doelgroep te komen en duurzaam reisgedrag verder te stimuleren.’
De Dumoco+-app is beschikbaar in de App Store en de Google Play Store. Iedereen mag meedoen! En hoe meer mensen dat doen, hoe beter de A20 de komende jaren kan blijven functioneren.